tirsdag, januar 15, 2008

Å sitere film

Jeg har lenge enkelt ønsket å kunne "klippe ut" biter av filmer for å illustrere det ene eller andre. DVD eller VHS - jeg blir svett hvis jeg foran 29 elever skal spole meg fram til ofte ganske små filmsekvenser.
For 2 timer siden så elevene og jeg første del av feel-goodserien Berlinerpoplene. Elevene fikk noe teori om medieadapsjon og de fikk lese de tre første sidene i boka. Deretter så vi første episode. MEN, skal vi jobbe seriøst med filmmediet, må elevene i eget tempo kunne se klipp om igjen og om igjen.
Jeg kjøpte noen verktøy som skulle gjøre det mulig å jobbe med film på DVD, men til tross for fullversjon til mange dollar ble det bare tull med synkronisering av lyd og bilde.
Nå har jeg hatt Camtasia i hus en stund og vil hevde at det langt på vei gjør jobben. Se selv og vurder (har lagt det ut på fagbloggen til Vg2-klassen) (noe ulyd, men likevel...). Jeg skal forøvrig legge ut mer teori om medieadapsjon etterhvert.
I denne faglige konteksten mener jeg forøvrig denne bruk av film- og tekstsitat klart må falle under sitatretten,

Ingen kommentarer: