søndag, januar 13, 2008

Å legge lyd på

Ofte deler vi presentasjonene våre, kanskje gjennom slideshare, ved at vi legger powerpointen ut i læringsplattformen, eller - ved at presentasjonen lastes opp eller lages i Google Dokumenter.
Det er litt som å dele ut en avis som kun består av overskrifter.
Jeg gjør en jobb for NKS som for en stor grad består av å lage powerpointer for privatister som skal ta norsk på egenhånd.

Det jeg gjør er:
a. lage powerpointen
b. lage manus (et notat for hvert lysbilde)
c. bruke audacity og lage en mp3 for hvert lysbilde.
e. legge inn lydfilen for hvert lysbilde (med automatisk avspilling)

Jeg tror dette er ganske smart. Jeg tror det kan være lurt for flere av oss å lage ganske korte forelesninger (på 10-12 minutter) - med lyd - som elevene kan høre på i eget tempo. Powerpoint (det ser ut som om OpenOffice's Impress ikke støtter MP3?) eller Camtasia?
For egen del vil jeg antakelig bruke www.norskboka.no til å legge ut dette - jeg hadde vel en baktanke med å sikre meg dette domenet i sin tid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig bra initiativ! Det som avholder flere fra å gjøre tilsvarende er kanskje følelsen av at det vi lager ikke er bra nok til å publiseres - samt selvfølgelig tid ...

For øvrig kan du legge lyd på Impress-presentasjoner i Slidecast.

Jørn

jeanette tranberg sa...

Jeg liker bedre og bedre VoiceThread.com Så godt at jeg har valgt å betale en liten slant for tjenesten. De tre første er gratis.

Jeg laster opp powerpoint-bilder lagret som jpg-filer, og kan enkelt lese inn, eller taste inn informasjon til hvert enkelt bilde. Et fantastisk verktøy med tanke på at andre også kan kommentere på samme måte om jeg tillater det.
Eksempel:
Norsk 2

Leif Harboe sa...

jeg er nysgjerrig på voicethread - har det på lista

Anonym sa...

Heia! Og godt nytt år! (bedre sent enn aldri)

Kan du legge ut et eksempel på en av kort-forelesningene dine?

Hadde vært veldig gøy å sett hva det gikk ut på!