Dette året har jeg bare undervisning i norsk (for første gang - har pleid å ha 1-2 grupper i tysk og), det er i snitt 18 timer undervisning. Jeg pleier ikke å angre på valgene jeg har gjort, men jeg lurer på hvorfor jeg ikke gikk tilbake til undervisning tidligere. Å holde styr på 1000 (u-)vesentligheter og andre administrative c-momenter er det mange som kan bedre enn meg. Men litt status om undervisninga på Bryne vgs høsten 2006
1IFA - dataklasse - alle har bærbar maskin.
Rommet er rikelig utstyrt med stikkontakter, velfungerende trådløst nettverk, videokanon og med andre ord - all den teknologi man kan ønske seg. I utgangspunktet (fra skolens side - skulle jeg være den eneste i rommet uten laptop, ganske vanvittig i en "bærbar klasse". Jeg valgte å legge så mange lapper på disken at jeg ikke vil skrive det her)
Elevene jobber godt, jeg mener å kjenne at det er en positiv energi i rommet. Funker ting skal det være, skal elevene oppleve to ting:
a. at de er irritert over timen gikk så fort fordi de hadde så mye interessant de skulle rekke å gjøre ("a sense of urgency"). At jeg som lærer er ivrig og entusiastisk i forhold til alt jeg har lyst til at klassen og jeg skal rekke å gjøre sammen (funker det ikke, driver elevene og jeg nedtelling og gleder oss til timen er over)
b. at de opplever element av usikkerhet og uforutsigbarhet, at de opplever at de presser egne grenser og at de kan registrere fremgang og nye ferdigheter. At jeg som lærer også tester ut nye ting samtidig som at jeg anvender teknikker som jeg vet fungerer.
Vi har brukt Writely til gruppearbeid, jeg startet med konseptet digitalt ferdaskrin, men ser at jeg heller ønsker å bruke wikikonseptet mer ettersom ferdaskrinet er nokså individorientert. Vi har litt med litteratur de siste ukene, nå skal elevene ha enten muntlig framføring i forbindelse med romanlesning, eventuelt at de lager en liten film om det samme. De skal også lage en reklame (de trenger digitalt fotoapparat og billedbehandlingsprogram). Jeg er spent på hva som kommer ut av dette ettersom kompetansen er ulik fordelt. Skolen har hatt et leselyst-prosjekt der målet er å "tvinge" alle gjennom en roman eller to eller tre. Jeg er egentlig usikker på om det fremmer leseglede/leselyst. Jeg tror kanskje egentlig mer på kortere tekster enn de romanene de litt tilfeldig velger seg. Ellers så skal de igang med et digitalt historieprosjekt (noe i retning av dette) blant annet i samarbeid med en spansk og portugisisk skole som jeg kjenner fra ELOS-nettverket, håper også på partnere gjennom Etwinning.
3PÅA- påbyggsklasse
Der har jeg 10 timer og det gir ro og mulighet for kontinuitet. Mandag og tirsdag - teoristoff, litteraturhistorie osv. Onsdag og torsdag (tekstarbeid eller filmatiseringer), fredag - datarom og jeg har der prøvd å få elevene til å jobbe mer vår "wiki".
Igår så de første del av Villanden (svart hvitt, fra 1970), idag ser de resten hvorpå de skal jobbe i wikien.
......Det viste seg at filmen var betraktelig lenger enn det jeg trodde slik at det ikke ble tid til å jobbe i wikien (2 timer og 30 minutter).
1IFB
Her har jeg en følelse av å ikke ha kommet igang, og at vi står og stamper, flaut nok at jeg ikke kan alle navnene. Men jeg er frustrert over at vi mangler det som for meg er et essensielt arbeidsverktøy, datamaskiner. Status i klassen, jeg er ikke fornøyd med hva jeg har fått til her. Illustrasjonen nedenfor er hentet fra bloggen til Clarence Fisher
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar