torsdag, januar 16, 2014

Skipper Worse og Veiviseren

+
Den digitale skattekista åpner for nye og spennende måter å jobbe på. Akkurat nå ser jeg at NRK har lagt ut Skipper Worse. Det er jo rimelig. Serien er jo vår, vi har betalt den med våre lisenspenger. Nå kan det være at blaserte elever ikke hopper i taket i begeistring over Lasse Kolstad når han sier "Vi kommer sent; hr. Kunsel! Men vi kommer godt."
Men jeg liker uansett materiale som muliggjør fleksible måter å tilrettelegge og organisere undervisningen på.
Tilsvarende har NDLA inngått viktige avtaler med Norgesfilm for å tilgjengeliggjøre filmmateriale. Man kan i tillegg til kortfilmer og filmklipp også se en hel spillefilm. Det er  Veiviseren,  en film som jeg har brukt mye. Den går rett inn i norskfaget og aktualiserer myter og verdier, og den illustrerer også  ulike filmatiske virkemiddel på en særdeles god måte. NDLA har rukket å etablere seg som en viktig leverandør, og de har flinke folk som utvikler og produserer. Imponerende også med Algebra Challenge. Stikkordet er gamification. Mange av oss liker å spille, løse nøtter, konkurrere, oppnå highscore. Jeg har selv hatt en periode der jeg er ganske hekta på Wordfeud. Så jeg håper fylkene skjønner verdien av NDLA videre.
Apropos produksjon - om ca 4 uker kommer den første reine eboka mi:  Norsk på 30 dager. Boka for deg som tar norsk  som privatist. Den jobber jeg iherdig med nå, og den vil bli å få kjøpt på ebok.no. Boka er mest beregnet på privatister, men den vil være interessant for vanlige elever også.

Ingen kommentarer: