mandag, januar 20, 2014

Modul 2


Denne modulen handler om hvordan måter vi kan jobbe mer effektivt når vi sitter foran datamaskinen. Hvis vi hvert tredje minutt  innom Facebook, eller når vi ikke klarer å la være å spille når vi egentlig skulle gjort lekser, har vi et problem, og det er i første omgang ditt og mitt problem. Hva kan vi gjøre med det? Multitasking handler om at vi forsøker å gjøre ulike ting samtidig. 

Noen ganger handler det ikke om å bruke mer tid, men å bruke tida smartere. Da vil det å planlegge på kort og lang sikt være viktig. Jeg anbefaler Google kalender. Har du Mac og eventuelt iPhone, anbefaler jeg iCal som gjør at du kalenderdataene synkronisert over på telefonen.

1.  Les s. 84 - s. 98
2. Svar på undersøkelsen.
3 Se video (4,5 minutt)
4.Gå inn på calendar.google.com - sjekk at du er innlogget på din Google-konto
5. Legg inn prøver for de neste fire ukene, legg inn jobb og fritidsaktiviteter.
6. Sjekk om du kan få kalenderen også inn på telefonen din.
7. (Hvis du har lyst, lest om "superstudentene", hva kan vi lære av dem?)
8. Jeg nevner Wunderlist. Du kan laste ned programmet her for pc eller mac (eller på Apple Store eller Google play hvis du skal ha det som app)



1. Les i boka s. 93-98
2. Se video (varighet 7 minutter)
3. Svar på undersøkelse.
4. Installer og test ut a. StayFocusd (krever at du har nettleserenChrome) eller b. LeechBlock hvis du bruker Firefox
5. Se video (1,5 minutt)
6. Last ned OmmWriter hvis du syntes det så interessant ut på videoen.
(Jeg forutsetter at du har lest s. 97 i boka!)
Pomodoro-teknikken handler altså om å trener på å jobbe fokusert og konsentrert. 
Når jeg jobber med noe kjedelig, setter setter jeg alarmklokken på mobilen på 15 minutter - så forsøker å jeg å konsentrere meg om oppgaven, helt til mobilen ringer. Sitter jeg hjemme, bruker jeg en kjøkkenur jeg har kjøpt på IKEA. Jeg setter gjerne på musikk - og jeg bruker gjerne de samme spillelistene med musikk som jeg vet hjelper meg å konsentrere meg.  Poenget er ikke hvor mye tid vi bruker, spørsmålet er om vi er fokuserte og konsentrerte. Les mer om Pomodoroteknikken her. Hvis du ikke er vant med å jobbe sammenhengende og konsentrert, forsøk med 10 minutters konsentrert jobbing. Når du får mer trening, kan du øke intervallet. 

Ingen kommentarer: