onsdag, mai 12, 2010

Kjære privatist i norsk muntlig!

Du har av en eller annen grunn meldt deg opp som privatist i norskfaget! Kanskje du har gått på yrkesfaglig studieretning, men så har funnet ut at du vil ha studiekompetanse, kanskje du har strøket, kanskje du vil forbedre karakteren. Det jeg skriver her, er kanskje mest beregna på dem som ikke har gått på studieforberedende, og som forsøker å jobbe med norsken på egenhånd.

1. Søk veiledning om faget i god tid før eksamen, og med god tid mener jeg minst et halvt år før eksamen, gjerne ett år. Å få veiledning rett før eksamen er bedre enn ingenting, men elever som har gått tatt det studieforberedende programmet eller gått tredje påbygg, har hatt ca 300 norsktimer, og har de fulgt litt med i timene, har de blitt drillet og forberedt. Kanskje kjenner du en grei norsklærer som kan veilede deg gratis, kanskje må du investere i et par timer med veiledning på samme måte som du investerer i kjøretimer osv. Jeg vil anta at du må betale 500-600 kroner timen for denne type veiledning.

2. Kontakt skolen i god tid og hør hvordan muntlig eksamen legges opp. Ordningene kan variere noe fra skole til skole. Hva vil muntlig eksamen inneholde? Hva bør du være forberedt på?

3. Det er noe som heter fordypningsemne. Du skal ha fordypet deg i et norskfaglig emne i følge læreplanen. Det er ikke noe du starter på rett før eksamen. Du må med andre ord ha en tidsplan for hvordan du jobber. Det som er viktig i forhold til fordypningsemne er at du skal kommunisere forståelse, engasjement og innsikt mer enn å gulpe opp handlingsreferater. Du vil selvsagt risikere trekk i karakteren hvis du starter muntlig eksamen med å si at "Fordypningsemne, nei, det har jeg ikke!"

4. Norskfaget kan virke stort, men det er ikke uoverkommelig. Faget går over mange hundre år, det er mange personer, tekster og perioder å holde styr på. Det er viktig å tenke oversikt og forståelse mer enn å pugge detaljer. Bruk tankekart og tidslinjer. Mange av tekstene er filmatisert. Bruk lydbøker. Vis at du har en grunnleggende oversikt over periodene. På skriftlig eksamen kan man bruke hjelpemidler, så det handler ikke så mye om å huske alt mulig som det gjorde tidligere. Men ettersom en har kort tid, krever det en grunnleggende oversikt og informasjonskompetanse for å kunne utnytte tilgjengelige hjelpemiddel.

5. Når det gjelder skriftlig norsk, lagde jeg en liten filmsnutt (varer 15 minutter) ifjor. Den kan sikkert være lurt å se både for deg som er privatist og deg som tar faget som vanlig elev. Da jeg lagde den, tok jeg høyde for at noen fortsatt ville skrive for hånd, men det er sikkert helt unntaket nå. Du finner forøvrig eksamensoppgaver fra tidligere år for hovedmål her og for sidemål her. Dessverre ligger ikke tekstvedleggene ute, kun oppgaveteksten.

6. Man kan rekke mye på kort tid, og mange har naturlige forutsetninger for å klare seg rimelig bra. Likevel er det å få gode resultater i norskfaget noe man ikke kan oppnå ved hjelp av en sprint eller et skippertak. Jeg har skrevet litt om å bli bedre i norskfaget her.

7. Generelt kan man si at norskfaget handler om tekstkompetanse. Det handler om ulike type tekster fra ulike tider og i ulike historiske sammenhenger. Tekstkompetansen handler selvsagt også om å kunne produsere tekster. Det handler om å kommunisere på en klar og effektiv måte der du overbeviser leseren om innsikt og engasjement.

8.Jeg har siden jeg skrev dette blogginnlegget, laget en egen blogg for elever og privatister. Den ligger her. Der finner du mer info om bøker og ressurser, samt mange privatisttips.

9. Jeg har skrevet en bok for deg som har kommet skeivt ut tidsmessig, og som vel seint innser at her må det jobbes. Boka heter Norsk på 30 sider og gir deg en kjapp oversikt over norskpensumet. Den bestilles her og koster 150 kroner inkludert porto.

--- oppdatering oktober  2017

Bokfor deg som skal opp i muntlig  er nå  klar for kjøp/nedlasting her. Pris 99 kr. Boka bygger på eboka som kom ut i  2014, er oppdatert to ganger etter det)., men er noe utvida når det gjelder muntlige framføringer m.m. .

2 kommentarer:

Inger Marie sa...

Nå er ikke jeg privatist, men en annen sensor i faget for privatister og jeg skulle ønske at dette budskapet kunne nå ut til alle privatistene. Det er for mange som tror at norsk, det er noe alle kan. Det er vondt å sitte og stryke kandidat etter kandidat som ikke kan noe og da mener jeg ikke kan noe. Jeg har nesten hatt lyst til å starte et eget firma med eksamenshjelp.

Privatisten 2010 sa...

Kjære norsklærer med digitalt grensesnitt, takk for eitt supert innlegg som traff rett i hjarterota!

Eg er ein av dei privatistane du adresserer, og som allereie er langt ute på skråplanet når det gjeld tilgjengeleg tid til førebuing, kontra gjenståande tid før første eksamen.

Eg har for motivasjonens skuld starta ein blogg, der eg vil poste mine tekster og underrette undervegs (!) om framgang og ikkje minst konkrete resultat.

http://privatisten2010.blogspot.com