torsdag, november 13, 2008

Mobilen som pedagogisk verktøy


På mobilen min, en iPhone, har jeg nå lagt inn diverse spanske grammatikkprogram, 24 spanske "hørespill" (som er en del av spanskstudiet jeg tar ved universitetet i Bergen), spanske spillefilmer ++. Spillefilmene er konvertert til mpeg-4 ved hjelp av Handbrake, et format som gjør at jeg kan se filmen på mobiltelefonen. Hvis jeg jeg går til jobb (noe jeg absolutt burde), rekker jeg å høre to av hørespillene som hvert varer 7-8 minutter. Hørespillene er bygget opp rundt en historie , hvert hørespill har et tema og er alle språklig sett ganske krevende. Jeg har veldig tro på å "bade i språket" ("language immersion"). Cluet er at hvis man har en viss grad av indre motivasjon, kan mobilen være et fantastisk læringsverktøy som gjør at man kan utnytte "død tid".
Jeg tror det er viktig å minne elevene om at læring tar tid, se eksempelvis innlegget om toppmusikere. Bak en konsert med en toppfiolinist ligger det kanskje noe sånt som 10 000 timer med øving.
Men, hvordan kan vi hjelpe elevene til å bruke sine mobiler som et pedagogisk verktøy? Hvordan hjelpe dem til å putte "nok timer" inn i læringsarbeidet?

3 kommentarer:

tomerik sa...

Hei

Jeg kom til å tenke på en sak jeg leste i Avisa Nordland denne uka. Det handler ikke om iPhone som pedagogisk verktøy, men om telefonen som et hjelpemiddel.
http://www.an.no/nyheter/article3915849.ece

Leif Harboe sa...

Ja, det var faktisk et innslag på Tv2 eller NRK om denne gutten. Veldig interessant hvordan han brukte iPhonen for å strukturere sin egen hverdag.

Guttorm Hveem sa...

Her er det meir spansk begynneropplæring via podcast:
http://www.avitv.dk/sider/podcast.html

RSS: http://vodcast.avitv.dk/podcast/kamelen.xml