torsdag, august 28, 2008

Å lage læringsobjekter - film


Jeg har nå laget 8 av 10 moduler til NKS, og etter å ha lest blogginnlegget til en av mine kontakter i forlaget, kunne jeg ikke dy meg for å spørre om det var greit at jeg la ut noen "forelesninger" - helt ok - og det kommer jeg da også til å gjøre. Men jeg er litt på leit etter det optimale publiserings-/distribusjonsverktøyet. Wesley Fryer er en produktiv og interessant amerikansk pedagog som har godt oversikt over verktøy - spesielt verktøy for Mac. Les gjerne hans blogginnlegg der han vurderer ulike verktøy for å rippe/kopiere dvd'er. Han tipsa om Handbrake som finnes for windows, linux og mac, som enkelt ripper en dvd eller deler av en dvd til mpeg-4 eller avi. Det kan igjen lastes over i iMovie eller noe tilsvarende i windows, for så å klippes og bearbeides slik jeg testa med filmen Elisabeth - the golden age. Poenget er at vi ofte ønsker å lagre læringsobjekter som inneholder korte filmsekvenser som f.eks. ligger i læringsplattformer eller allerhelst - tilgjengelig åpent for alle på nett. Når jeg bruker filmeksempler i undervisningen, er det dessuten en stor fordel for med å ha klippene klar for hånden - gjerne som en del av keynoten/powerpointen - ikke starte et dvd-program - og bruke fem minutter på å lete meg fram (jeg blir svett ved tanken).
Tilbake til NKS.
Når jeg lager en NKS-forelesning, skriver jeg manus - ord for ord. Verdien i forelesningen ligger altså ikke i lysbildene i powerpointen/keynoten - de ligger i de betraktninger, kommentarer og refleksjoner som NKS-studentene får både som tekst og som lydfil. I mac's presentasjonsverktøy som heter Keynote, skal man i teorien "enkelt" kunne eksportere en presentasjon med innlest lyd i alle mulige formater, foreløpig får jeg bare flashformatet til å fungere, det er en eller annen bug som gjør at lyden forsvinner i de andre formatene. Men flash er antakelig ganske greit.
En skal kunne lage podcaster med lyd/bilde, gjerne slike som kan vises på en iPod (eller tilsvarende! - er litt skeptisk til veldig proprietære løsninger). Så er det mange i det norske edublogg-miljøet som har begynt å bruke Camtasia, som kan gjøre samme type skjerm/lydopptak. Også der har en mange eksportmuligheter. Det kommer noe som heter Camtasia Relay (se bilde) som ser ut til å være en slags lightutgave av den ordinære Camtasian hvis jeg har forstått det rett. Fryer referer forøvrig til Snapz Pro X som langt på vei gjør det samme som Camtasia, men utelukkende for Mac. "Filmene" en lager i Snapz vil være i quicktimeformat. I en kommentar nedenfor, kommer Geir inn på om en bryter norsk lov ved å bruke et rippeverktøy. Her vil jeg understreke at det kun er snakk om korte "filmsitater". Jus, filmframvisning og norsk skolevirkelighet er generelt på kollisjonskurs - de fleste dvd'er som vises i norske klasserom, er ikke frigitt til bruk i skolen, jmf. rulletekstene som vises før filmen begynner.
Det interessante er hvordan våre elever lærer når de kan velge mellom ulike læringsobjekter, ulike måter å lære på, ulike veier og ulik progresjon.
Det mest interessante er likevel hvordan få elevene til selv å lage læringsobjekter . Det meste av det jeg kan om skolefagene, har jeg lært når jeg har forberedt undervisning - ikke da jeg gikk på Blindern på første halvdel av 80-tallet.
..... hmm - lurer på om jeg har funnet det optimale verktøyet, Screenflow (for mac) - ser meget lovende ut - koster 99$ se hvordan Wesly Fryer bruker det i denne presentasjonen av Moodle.

4 kommentarer:

Ingunn sa...

Takk for amnge gode tips - igjen. Fryers blogg ser ut til å være full av gode tips, som du også sier, og jeg er også ute etter enkle verktøy for å lage gode digitale læremidler. Camtasia er bra, men jeg trenger også muligheten til å rippe filmsnutter. Vi skal jo ha adaptasjon som eget emne i år.

Geir sa...

Dette er interessant, selv har jeg brukt Handbrake i flere situasjoner, men vel og merke på egenprodusert materiale. Spørsmålet er jo hvordan man i slike situasjoner forholder seg til opphavsretten. De fleste tingene vi ønsker å rippe kommer jo gjerne fra steder med opphavsrett, for å si det slik.

Leif sa...

Til Geir, ja - det er viktig å være ryddig i forhold til opphavsretten. Men i denne sammenhengen hvor vi skal lage læringsobjekter vil det være snakk om ganske korte utdrag. Mange bruker selvsagt Handbrake og lignende til å kopiere hele DVD'er. Det er det ikke snakk om her. Her er det snakk om korte "filmsitat" satt inn i en faglig sammenheng.

Jan-Arve Overland sa...

takk for tips. Jeg bruke programmet win dvd til å vise dvd-er med. Det har innebygget en bokmerkefunksjon som gjør at du kan sette bokmerker i den videoen du skal vise. Dermed slipper du å spole deg fram og tilbake. Bare klikk på bokmerket og du er der du ønsker å være.