I gjennomgangen av litteraturhistorien nevnes det i tillegg mange verk og mange forfattere, noen få linjer om Faust av Goethe, litt om Don Quijote av Cervantes, Shakespeares Romeo og Julie må med osv. Namedropping over en lav sko! Det er en stofftrengsel der de gode intensjonene er tydelige, man skal ha kjennskap til egen kultur. Men dette kommer på toppen av skriveopplæring, språkhistorie, dialekter, digitale og/eller sammensatte tekster, filmkunnskap osv.
Det pedagogiske grepet jeg har gjort i boka 30 sentrale tekster i norskfaget, er at jeg går gjennom 30 ulike tekster, gir tekstsammendrag og kommentarer og/eller analyser som er mer omfattende enn i mange bøker. Jeg sier da indirekte noe om dikt- og romananalyse, og jeg tror mange elever vil ha glede av å vite mer om færre tekster enn en rask og overflatisk gjennomgang av 100-vis av tekster.
Boka er litt forsinket, men skal være leveringsklar før jul.
Jeg har lagt ved en oversikt over tekstene nedenfor.
Gunnlaug Ormstunge
Edda-dikt
Olav og Kari
Tristan og Isolde
Prinsessen som ingen kunne målbinde
Kongespeilet
Kingo: Far verden, far vel
Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget
Mauritz Hansen: Luren
Henrik Wergeland: Til foråret
Johan Welhaven: Diktets ånd
Ivar Aasen: Nordmannen
Bjørnson: Ja vi elsker
Camilla Collet: Amtmannens døtre
Henrik Ibsen: Et dukkehjem
Knut Hamsun:
Sult
Amalie
Skram: Karens jul
Sigbjørn:
Obstfelder: Jeg ser
Sigrid
Undset:
Kristin Lavransdatter
Olav
Bull: Metope
Rudolf
Nilsen: Revolusjonens røst
Max Manus:
Det vil helst gå godt
Louis
Masterson (Kjell Halbing):
Morgan Kane-serien
Anne
Karin Elstad: Senere Lena
Jostein
Gaarder: Sofies verden
Jo
Nesbø: Snømannen
Karl
Ove Knausgård: Min kamp 1
Digitale
tekster, sosiale medier
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar