Jeg kan jo starte med nettbrettene. Apple har rukket å rulle ut 4-5 versjoner av sin iPad, og jeg registrerer at det er en del elever som bruker det som sitt hovedverktøy, så tar de med seg laptopen når det behøves. Slik luksus kan vi unne oss i et land som flyter av melk og honning (og olje). Microsoft har ikke vært like heldige med sine nettbrettprodukter. Digi.no skriver om Surface RT som et "katastrofalt forlis", i alle fall hvis man ser på lageret av usolgte nettbrett (og dette er jo ferskvare). Surface RT er en slags versjon av Windows 8, og har blant annet Office-pakken, men ellers kan man ikke regne med å kjøre vanlige Windowsprogrammer i flg. Dinside.no. De har imidlertid et tidsbegrenset tilbud i første omgang ut august mot skolesektoren der en får det enkleste nettbrettet med en tastaturløsning for 2200 (inkl. mva). Men det er andre nettbrett på markedet, og i tillegg kommer såkalte Chromebooks, laptoper som veier fra under halvannen kilo, der cluet er at man jobber stort sett på Google docs og tilsvarende nettapplikasjoner hele tida (jeg kjøpte selv en Chromebook og den fungerer utmerket!) . Se f.eks. på Aceren som koster 200 dollar (med mva og frakt vil jeg anta prisen blir 18-1900). Og mens Microsoft fomler, kommer konkurrentene med andre nettbrett, se f.eks. Nexus Google, levert på døra til 1790.-
Nettbrettene er interessante for klasserommet fordi de representerer det jeg vil kalle for av-og-på-teknologi. De har gode batterier, er lette, og fram for alt; de er raske å ta opp av bagen, starte opp og lukke ned. I klasserommet vil jeg ha raske skift mellom nettfrie bolker og bolker der de bruker nettressurser. Av og på!
Akkurat nå har jeg gått i gang med rådgiverstudium ved HiST/NTNU. Jeg er heldig som delvis får studere med lønn! Men jeg bruker mye nettressurser, og jeg er veldig glad i den digitale bokhylla til Nasjonalbiblioteket. Men jeg savner muligheten for å annotere i fagtekstene jeg leser. Her vil jeg slå et slag for å teste ut MinNDLA. I kurset jeg har laget for NooA (norsk for vgs. for privatister) bruker jeg NDLA mye, og aktiv læring handler om å skrive, tenke, spørre mens man leser. Jeg vil definitivt tipse NooA-privatistene om MinNDLA som gjør det mulig å notere på nett mens man leser. Jeg har ikke rukket å prøve dette ut, og tar gjerne i mot kommentarer for de av dere som har testa det ut.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar