onsdag, juni 05, 2013

Oppsummering av skoleåret og litt til

Da nærmer jeg meg sommerferie. Jeg har akkurat avsluttet sensorarbeid i forbindelse med Nywebs kurs IKT og klasseledelse, et kurs jeg gjerne anbefaler. Det er ingen tvil om at det for mange oppleves som krevende å jobbe i det teknologitette klasserommet.
Noe av Nywebs kurs
Norsk på Vg2 har ikke vært en udelt morsom opplevelse. Mange elever er veldig klar over at de får en "underveis-karakter" som ikke kommer på vitnemålet.  Jeg har opplevd litt for mange som har gitt blaffen. De gidder ikke å notere eller delta.  Det gjør at jeg synes jeg litt for ofte har snakket til døve ører.  De sitter og fomler med mobilene, mange utnytter muligheten de har til å gå på Facebook, spille spill osv.  i det øyeblikket de ikke passes på. Norsk på Vg2 er ikke lett å få til. Elevene vet at de svært ofte vil ha tilgang til hjelpemidler i vurderingssituasjonene, og hva er da vitsen med å følge med når eksamen er uendelig langt vekke?  Jeg er lite fornøyd over at jeg ikke har gjort de omleggingene av faget som jeg egentlig  for lenge siden har innsett er nødvendig. Jeg tror det innebærer at man moduliserer faget, gjør det mer fleksibelt for elevene og at man trekker på elementer fra nettbasert fjernundervisning, altså en type hybrid oppbygging. Less teacher talk.
Neste år skal jeg jobbe som rådgiver, og jeg er av de heldige som dessuten kan få studere med lønn under programmet "Kompetanse for kvalitet", så jeg får ikke gjort alle de forbedringene i klasserommet jeg gjerne tenker på. Så det får komme når det kommer
OK, andre ting. Jeg utviklet norsk for vgs for NKS i sin tid, og har vært veileder på dette kurset siden oppstart for 6-7 år siden. Det har vært greit å overlate dette kurset til en ny person.  Jeg på min side skal utvikle nettbasert norsk  for Campus NOOA  - en spennende oppstart.  Der skal jeg bruke alle erfaringene jeg gjort med nettundervisning i snart 20 år, og jeg tror jeg kan love privatistene som skal ta norsk for videregående skole  på egenhånd et  effektivt og komprimert kurs. Dette vil også være gode ressurser for en mer hybrid norskundervisning for "vanlige elever".
Av andre ting, sist sommer gjorde jeg boka Grunnleggende digitale ferdigheter for elever ferdig og den kom på markedet i oktober. Så lagde jeg en webpakke (foreløpig i Its learning) med videoer og med en mest mulig selvinstruerende struktur slik at lærere med ulikt utgangspunkt med bok og nett, kan kjøre dette kurset uten at de selv nødvendigvis er IKT-nerder.  Jeg håper fortsatt at flere skoler og lærere vil "oppdage" denne ressursen som kun kan bestilles på nett fra InfoVest forlag.
Men nå er det sommer! (Dette året har jeg tatt fri fra den sedvanlige skriftlige sensuren!)

Ingen kommentarer: