fredag, mars 01, 2013

Tekster som engasjerer? Nekrologer

Jeg fant det fascinerende at nekrologen om  Eva Haddeland, en 88-år gammel dame i Oslo, ble delt av flere tusen på Twitter og Facebook, videre at denne nekrologen utløste en debatt om sjangeren. Jeg lot elevene mine lese noen nekrologer, videre at de leste om sjangeren. Helge Ridderstrøm har  her en fin og oversiktelig  tekst om nekrologsjangeren.
 Klassen jeg brukte teksten i, er ikke alltid lett å få i tale, men disse tekstene engasjerte.  Jeg har tilgang til en digital utgave av en dagsavis, og tok skjermdump av litt tilfeldige nekrologer. De bør gjerne være litt forskjellige.
 I tillegg til nekrologen om Haddeland, var det én som skilte seg ut ettersom den  var ganske tydelig på at det  handlet om "villet død" eller selvmord.
Så  ble det en økt til litt ettertenksomhet, hva ønsker vi at noen skal skrive om oss når vi er døde?

Ingen kommentarer: