Fra Flickr (walknboston) |
Journalisten Mathew Honan i det amerikanske tidsskriftet Wired ble i august 2012 hacket. De hacket seg ikke bare inn på epostkontoen hans, men de slettet alt innholdet på både mobil, iPad og datamaskin. Hackerne overtar gmail-kontoen til Honan og sletter den. Tilslutt overtar de hans Twitter-konto.
Vi bruker mange digitale tjenester, og som Honan, blir vi spesielt sårbare når noen får tilgang til epostkontoen vår. Hvis du har glemt et passord til ulike tjenester, er det ofte slik at de sender deg en mail slik at du kan resette tjenesten og få nytt passord. Dette gjelder f.eks. læringsplattformene. Det vil si at hvis jeg kommer inn på din epost, kommer jeg også lett inn på din itslearning-konto hvis det er det du bruker.
Det er her det vi kaller for to trinns autentisering kommer inn. Bruker du nettbank, trenger du brukernavn og passord, men du trenger noe mer. Kanskje sender nettbanken deg en SMS eller kanskje bruker du en kodebrikke. Vil noen inn på nettbankkontoen din, er det med andre ord ikke nok med brukernavn og passord, de må også stjele mobilen eller kodebrikken. Det er dette vi kaller for to trinns autentisering. Enkelte eposttjenester har dette, f.eks. Gmail, men det må aktiveres. Det vil ikke si at du hver gang du skal sjekke Gmail, får tilsendt en SMS med kode, men det vil skje hver gang du går inn fra en ny PC. Er du på en nettkafe, må du få tilsendt en SMS med bekreftelseskode. Noen få ganger er dette systemet litt tungtvint, men det er som Mathew Honan, noe noen dypt angrer på at de ikke aktiverte før det var for seint.
(Dette er utkast til et avsnitt i boka Grunnleggende digitale ferdigheter for elever som jeg jobber med nå. Boka skal komme ut på Info Vest forlag i slutten av september) Les mer om dette på Google sine sider.
Kilde: Din Side
(Jeg er litt usikker på om Hotmail også byr på denne type tolags sikkerhet, noen som vet?)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar