lørdag, mars 10, 2012

Screencapture

Kunne du tenke deg å lime inn små videosnutter i presentasjonene dine?  Jeg ser på Powerpoint, Keynote, Impress og Prezi som visuelle verktøy som ikke egner seg spesielt godt til mye tekst, men derimot svært velegnet til å vise bilder, kart, filmsnutter osv.
Hva hvis du ønsker å spille av 20 sekunder av en film for å illustrere et eller annet, hva gjør du da? Jeg ønsker da klippet som en del av presentasjonen slik at jeg ikke behøver å hoppe ut av programmet for å gå inn på Youtube, NRK skole eller spole meg fram på en dvd.
OK,  da trenger du en form for screencaptureprogram som lager en litt film av det du spiller av på skjermen. Så generer du en liten video. Så limer du denne videoen inn i presentasjonen. Hva  kan man da bruke? Jeg har ikke full oversikt, det skal jeg innrømme, men Camtasia og Screenflow er begge programmer som kan gjøre dette og mye mer til! De koster da også fra 100 dollar og oppover. Men Screenflow som jeg har bruke 3-4 år er virkelig verdt 100 dollar vil jeg hevde hvis man tenker i retning av nettforelesninger, flipped teaching osv.
Jeg har lenge brukt et lite program for å lage "skjermdumper", dvs bilder av deler av skjermen.  Hvis jeg trenger et kart, kan jeg gå på Google maps, så bruker jeg Snagit for å lage en skjermdump av dette kartet. Så kan jeg legge på ulike effekter. Slike dedikerte program kan gjøre litt mer enn "PrntScr".
Da jeg oppgraderte Snagit her om dagen, så jeg at utviklerne hadde gjort et lite kvantesprang. Man kan nå også grabbe video svært enkelt, og for mange vil da Camtasia og Screenflow være litt overkill. Sjekk testversjonen av Snagit her (finnes både for Windows og Mac).  Pris (husk alltid å sjekke om det er skolerabatt; education rebate), 30 dollar. Sjekk også Faststone Capture som gjør vel omtrent det samme, 10 dollar billigere. (Takk for påminning, Guttorm Hveem). Det kan jo være et poeng å laste ned testversjonene og se hva man synes ser ok ut.
Bruker du andre screencaptureprogram enn de overnevnte, nevn det gjerne i kommentarfeltet.

En liten ting, filstørrelsen på presentasjonene jeg lager, blir fort ganske store. Jeg har sittet i dag og mekket på en presentasjon jeg skal bruke i faget Kultur- og kommunikasjon.  Den ble på 307 megabyte men den er på over 100 lysbilder, har masse store bilder og diverse videosnutter (og lite tekst). Du kan da glemme å laste opp og ned på læringsplattformen, du må ha med din egen maskin til timen eller ha den på en minnepinne. Dårlige skolemaskiner vil muligens slite med så store filer.



Skal elevene få presentasjonen i form av en pdf? Nei, og det er ikke størrelsen som er begrunnelsen. Det at elever vet at de "får" presentasjonen, gjør at mange stenger av, de lener seg godt tilbake, og gidder ikke å følge med. De får jo presentasjonen. NOT.

2 kommentarer:

Linus Henning sa...

Youtube filmer kan lastes ned fra saveyoutube.com

Frode sa...

Jeg bruker og screenflow, men for de fleste formål fungerer og gratisversjonen av Jing godt. http://www.techsmith.com/jing.html