fredag, august 20, 2010

Elevene må få skrive tekster hjemme

Det er uvant å våkne av vekkerklokka, og jeg bruker sikkert også i år 2-3 uker på å komme i siget. Spesielt i høst er at når jeg da har kommet i siget, reiser jeg til Bolivia for 4 uker. Jeg har tre norskklasser, en 3. påbygg, en 3. idrett og en 2. klasse idrett. To av klassene er nye. Den ene klassen har bare 19 elever, hvilken luksus for en hardt prøvet norsklærer! Det gikk forøvrig en serie på NRK om svenske dialekter. Jeg forsøkte å ta opp de fleste av dem på harddiskopptakeren, og testa ut det første programmet på Vg2 idag ettersom nordisk nå er en del av Vg2-pensumet. Det fungerte godt en fredag ettermiddag i idrettsklassen min.
En annen digresjon før jeg kommer til poenget med denne bloggposten går på OneNote, Microsofts notatverktøy. Nå er jeg Mac-bruker, og har dessverre foreløpig ikke tilgang til dette programmet, men jeg er overbevist om at dette er et meget nyttig elevprogram. Jeg fant en imponerende samling med nettleksjoner idag, blant annet om OneNote. De er produsert av Magnus Nohr ved Høgskolen i Østfold som kaller OneNote for Microsofts "best bevarte hemmelighet". Ta en kikk på det. Jeg vet bare om Sandvika vgs. som så vidt jeg har forstått underviser elevene i OneNote. Andre også?
Ellers starter jeg morgenen med ca en times jobbing med bokmanus. Jeg hadde tenkt å legge ut enkelte smakebiter her i bloggen for å få innspill. Idag har jeg skrevet om kildebruk. Det har jeg skrevet og kurset om tidligere, så stoffet er i og for seg ikke nytt. Hovedkonklusjonen etter å ha skrevet utkastet jeg limer inn nedenfor, er at det er uhyre viktig at skolene gir elevene anledning til å jobbe med tekstene sine hjemme - over noe tid. Gjør man ikke det, følger man ikke intensjonene i læreplanen.
------
Utdrag fra kapittel om kildebruk
Som elev skal du kunne “hente, vurdere og anvende fagstoff fra digitale kilder i muntlig og skriftlig arbeid” (kompetansemål Vg1). For Vg3 heter det i læreplanen at du skal kunne “bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider”. Det heter også for Vg3 at du skal kunne “skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk.”
I dette ligger en klar forventning om at du skal bruke kilder og at du skal bruke dem på en korrekt måte. Noen skoler praktiserer at all skriving skal foregå på skolen, og gjerne uten at elevene får tilgang til verken bibliotek eller Internett. Det er vanskelig å se at man da får den viktige treningen i å skrive fagtekster ettersom god kildebruk er en sentral del.
Ved skriftlig eksamen har en lov til å bruke kilder, men ettersom en jo ikke kjenner oppgavene, vil det være helt tilfeldig hva en måtte ha lagret av informasjon eller hvordan læreboka dekket det aktuelle emnene. De som lager eksamensoppgaver, vet dessuten at lærebøkene dekker de ulike emnene ganske forskjellig. Har du som elev, jobbet systematisk med de ulike emnene i norsken, kan det godt hende at du har lagret relevant stoff som du ønsker å bruke når du besvarer en oppgave. Scrapbook som jeg omtaler i kapitlet om smarte verktøyt, er jo et program som egner seg godt for å lagre kilder med tanke på seinere bruk.
I den generelle sensorveiledningen står det likevel at “ingen av eksamensoppgavene krever at man skal bruke bestemte kilder”. Samtidig vil jeg minne om at det stadig er eksamensoppgaver som krever at man tar utgangspunkt i spesielle tekster, men de tekstene er i så fall lagt ved oppgavesettet.
Når vi snakker om kildebruk, må vi altså skille mellom
a. eksamen og
b. skriving gjennom skoleåret (f.eks. hjemmeoppgaver, fordypningsoppgaven osv).
Dessuten må du ha et perspektiv utover norskfaget i videregående skole. Skal du studere videre, vil du raskt møte strenge krav til kildebruk på høgskole eller universitet.
Det vil være både lærere og elever som foretrekker at alle tekstene skrives på skolen. Mange lærere føler seg mest komfortable med å karaktersette en tekst skrevet under kontrollerte former. Mange elever synes skolestiler er greie ettersom de da slipper å bruke fritiden på dette og kanskje også kan gå ganske tidlig selv om skolen har avsatt 5 timer til skrivingen.
----

Så kommer jeg med nærmere forklaring om hva som er korrekt og god kildebruk.....

5 kommentarer:

Grethe sa...

Også St. Hallvrad vgs i Lier gir elevene opplæring i OneNote. Vi har også elever som er "superbrukere" og skal hjelpe sine medelver med vettug bruk. Grethe Fürst

Knutse sa...

OneNote ligger ubrukt i hylla her - det ser interessant ut, men pc-ene på skolen har stort sett bare Open Office og Microsoft er bannlyst bortsett fra at XP ligger i bånn. Men elever med adm.tilgang kan vel laste ting inn som de lyster?

Nei sier de, det er visst ikke lov iht. til IKT-reglementet (men mange gjør det allikevel). Hindringer og gjerder over alt, virker det som...

Ellers planlegger jeg å lage en fulldigital y-fag-terminprøve vg2 til påske: 1. del uten nett, men på ITSL - og levering med plagg. 2. del på nett. Det de har produsert, skal de da legge ut på blogg - ny blogspot har flotte nye maler... Men typer oppgaver har jeg ikke tenkt på ennå. Noe kreativ skriving? Bilder, videosnutter, fargebruk, kommuniserer siden? Osv.

Ellers mangler jeg vurderingskriterier for blogger - kanskje mine MK-elever kan hjelpe til?

Sliter ellers med stavekontrollen på Word for Mac. Den endrer seg til engelsk hele tiden? Noen forslag til løsning?

wwww.knutmichelsen.no
http://knutmichelsen.blogspot.com

Eva Kosberg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Eva sa...

Jeg er veldig enig med deg i det du skriver ang. at elevene også må få skrive tekster hjemme. At de skal skrive alle tekstene på skolen er å unngå problemet, de lærer jo aldri å føre kilder om de ikke får lov til å jobbe med det og møte utfordringen:)

Albertine Aaberge sa...

Vi skal ha kurs for lærerne i OneNote om et par uker. Ellers har jeg prøvd å finne frem til alternativer til OneNote for elever. Ikke alle elever vil kjøpe Microsoft. De bruker Open Office.

Fylkeskommunen har installert Evernote på elev-PC, så det vil være naturlig å ha om Evernote på kurset. Den er ikke så aller værst. Det er mulig å laste ned plugin til nettleser og lagre direkte til notatbok på PC- som automatisk synkroniseres med skya.

Evernote kommer imidlertid ikke opp mot Onenote når det gjelder brukergrensesnittet.

Som mac-bruker har jeg fått ordnet meg konto på microsoft skydrive. Og onenoten her vil jeg si er et veldig godt program!

Når det gjelder kilderarbeid: Som ikke-norsk lærer syns jeg det er helt utrolig at det ikke er forventet bruk av kilder i norskeksamen. Det bidrar til at en rekke norsklærere ikke tar ansvar for informasjonskompetansen til elevene.