torsdag, september 18, 2008
Nettstudent - igjen
I perioden 1995-2005 tok jeg ca 15 fag på nett. Det begynte med NITOL-studier på Høgskolen i Sør-Trøndelag i webteknologi, Nitol ble etterhvert til Nettverksuniversitetet der jeg tok en rekke fag, og jeg endte etterhvert opp med mellomfag i pedagogisk informasjonsbehandling på Høgskolen Stord/Haugesund. Det ble igjen inngangen til hovedfag i pedagogikk (nettbasert - brukte 3 år) ved Universitetet i Bergen. Jeg så på meg selv som en forsøkskanin, hvordan er det å "lære på nett"?, jeg var nysgjerrig ettersom jeg og mange så på nettlæring, såkalt asynkron læring, som veldig spennende og veldig lovende (og det mener jeg fortsatt det er). Jeg har akkurat bestilt Born digital - Understanding the first generation of digital natives. Vil denne generasjonen som vi kanskje ser fortroppene av i skolen nå - kunne profitere av en mix med læringsformer - der elementer vi finner elementer av nettlæringa?
Jeg var ganske mett av å være nettstudent i 2005, men nå er jeg søren meg igang igjen. Denne gangen sammen med kona mi - vi tar begge innføringskurs i spansk ved Universitetet i Bergen. Kan man lære språk på nettet? Utgangspunktet vårt er litt forskjellig, jeg har sysla litt med spansk med svært ujevne mellomrom, Heidi starter nesten på 0. Men vi forsøker å snakke spansk ved frokostbordet og ellers.
Kurset er satt sammen av to frivillige samlinger - 6 obligatoriske innleveringer, en nett-forlesesning, en lærerstyrt gruppesamling og en økt med studentstyrt kollokviegruppe i uka. I tillegg er det omfattende ressurser i form av interaktive øvelser, et hørespill med et par og tjue episoder med lytteøvelser osv. Det interessante er synes jeg som lærer i vgs. at vi i løpet av 3 måneder ved siden av fulle jobber (tror det gjelder de fleste av nett-studentene) skal lære like mye som elevene lærer på 5 år (i ungdomsskole + vgs).
Ja, jeg tror en her har en struktur som gjør at en kan lære ganske mye språk på denne måten, jeg regner med at vi som har betalt 6000 (x2) kroner for gildet, er høymotiverte. Å snakke er forøvrig byttet ut med å chatte.
Som språklærer i tysk har jeg jevnlig latt meg forbløffe over hvor lite det er mulig for elever å lære etter flere hundre timer med fremmedspråksundervisning.
Ja, jeg imponert over mengden av ressurser som UIB har puttet inn og gjort tilgjengelig for meg som student, men jeg er samtidig litt overveldet. Hvor skal jeg starte, hva skal jeg velge, jeg må rett og slett være ganske strukturert, og lage min egen sti.
Så er jeg for første gang nettlærer denne høsten, jeg har noen og tjue NKS-studenter foreløpig, men de fleste har ikke kommet så langt som å sende inn første innsending. Jeg har forsøkt å tråkke en sti for dem når jeg har skrevet opplegget, læreverket Signatur ligger i bånn, og jeg har i det hele tatt vært nokså minimalistisk.
En digresjon; jeg holdt kurs for en større kommune igår, systemansvarlige og spesielt interesserte pedagoger, av førti hadde en hørt om Delicious og 2-3 hørt om Google Dokumenter. Det overrasket meg.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Hva overrasket deg?
Vi holder Fronter innføring for foreldre om dagen. Jeg tippet at:
2 ville møte fra 8 trinn
1 ville møte fra 9 trinn
0 ville møte fra 10 trinn
Jeg fikk rett ved første møte i forrige uke - 2 foreldre fra 8 trinn møtte (omkring 60 elever fra trinnet). I kveld er det 10 trinn sin tur ... Jeg blir overrasket om 1 forelder kommer.:)
Det overrasket meg at web 2.0 verktøy som f.eks. Delicious ikke var mer kjent. Fint for oss som driver litt i kursbransjen.
Man blir alltid overrasket. Men er det ikke litt pussig at bladet Utdanning, som når ut til rimelig mange lærere så og si aldri tar for seg pedagogiske IKT tips? Som feks Google docs og Delicious. Det er stort sett et blad som er fylt opp med klaging og syting om hvor fælt vi har det, og det hører vel kansje hjemme i en fagforening, men man kan vel tenke konstruktivt og fremover selvom man er en fagforening? Feks så vil jo nettopp slike ting gjøre at arbeidsdagen kan bli enklere for noen lærere, ved at de kan finne opplegg eller ideer andre har laget. For to mummere siden var det faktisk en IKTbasert artikkel vedrørende språkfag, men neste nummer var igjen like traurig.
Jeg blir overrasket over at du ble overrasket :)Som Anne Chatrine sier så er jo ikke lærere generelt IKT ... jo de er vel brukere, men det begrenser seg vel mest til innhenting av informasjon, søk og e-post. Dem vi skriver for - på våre pedagogiske blogger - er vel kanskje for det meste hverandre. Det er nok et stykke igjen til delingskultur og produksjon av innhold - på gulvet. Vi skal jo tross alt bekjempe janteloven når det kommer til stykket.
Er enig med Anne Cathrine, og tenker at IKT - med fokus på Web 2.0 - burde fått en egen spalte i Utdanning, ganske enkelt fordi det jeg tror det er dette mediet som når flest lærere.
Til slutt: Av 120 foreldre møtte to fra 10. klasse til Fronter-opplæring. Jeg ble overrasket - to mer enn jeg trodde :)
Legg inn en kommentar