lørdag, september 22, 2007

utprøving

Det er litt spennende med utprøving av blogger i tre klasser. Generelt har jeg sagt til elevene at:
  • Bloggen teller 30% av karakteren i norsk hovedmål
  • At den skal skrives på korrekt norsk
  • At de skal lenke opp relevante nettsider blant annet til sidene de lager i Wikispaces.
  • At de kan innkapsle youtube der det er relevant
  • At de skal bruke bilder der det er relevant, men at de må respektere åndsverksbestemmelser
  • At den skal brukes til både å oppsummere og reflektere (til å begynne med har jeg gitt dem ganske konkrete oppgaver...)
  • At den skal oppdateres jevnlig (minimum 1-2 ganger i uka)
Etterhvert vil jeg her med elevenes tillatelse lenke opp noen av bloggene, men vi har så vidt kommet igang. Etterhvert har verktøy som Blogger og tilsvarede blitt ganske sofistikerte verktøy for å lage sammensatte tekster.
To ting jeg ikke har rukket å teste ut, men som sikkert kan gi tilleggsverd til Blogger er Microsofts Live Writer (takk til Jeanette Tranberg) og Voice threads (takk til Clarence Fischer)

2 kommentarer:

Albertine Aaberge sa...

Interessant å følge med deg også! Ikke minst at du lar den gjelde 30% av norsk karakter!

Jeg har tidligere fått elever til å bruke blogg til refleksjon over prosjekt/produksjonsarbeid. Med blanda resultat. De glemte å skrive poster underveis. Og bloggen lå død etter at prosjektperioden var over.Uten at det forsåvidt gjør noe.

Det jeg har tenkt nå, er at de bruker blogg som publiseringsverktøy for innleveringer de får karakterer på.

Så tar jeg det i flere trinn:
- skrive - avsnittsnivå/tema
- skrive - problemstilling/oppgaveløsning
- RSS/Netvibes/overvåking
- bilder/video - relevant innhold/kilde

Jeg famler nok litt ut i det. Så vi får se hvordan det utvikler seg etterhvert.
-
-

Albertine Aaberge sa...

Har forresten også tenkt å få dem til å kommentere hverandres arbeid, og gi dem karakter på kommentaren (!) Det er jeg faktisk litt spent på. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gi dem innspill til akkurat det, enda.