mandag, januar 20, 2014

Grunnleggende digitale ferdigheter for elever - innledning til elevkurs


Dette kurset handler om å gi deg tips og ideer til hvordan du kan jobbe smartere og  lære mer effektiv ved hjelp av digitale verktøy. Det er lagt opp til at du ikke passivt skal sitte og høre, men at du selv er aktiv og jobber. Noe vil være nytt, og noe er du kanskje kjent med fra før. Kurset tar utgangspunkt i at eleven har boka  Grunnleggende digitale ferdigheter for elever (bestilles på InfoVest forlag, 2012). Ellers vil du for hver modul få tilgang til korte videoer, lenker og oppgaver.

(Til lærere, elevene bruker 45 minutter på hver modul. Jeg innleder 12-13 minutter og bruker kanskje noen minutter på å oppsummere og se framover til neste gang)



Nå bruker jo vi ikke IKT bare til skole og studier, men til så mye annet  også.  Å håndtere informasjon, få svar på det vi lurer på, lagre og gjenfinne nyttige opplysninger gjør vi hele tida. Det du lærer her vil du garantert også kunne ha glede av utenom skolen.
Videregående skole skal forberede deg på videre studier - tipsene du får her vil være svært nyttige med tanke på studier seinere. Dere vil jobbe i litt ulikt tempo. Det er bedre å bruke den tida du trenger, og gjerne stoppe ved det du synes er spesielt viktig og interessant for deg enn å haste gjennom i full fart.

Modul 1 - lagre, organisere og gjenbruke informasjon (Evernote)


Hvordan kan Evernote hjelpe oss med å lagre, organisere og å gjenbruke informasjon?

Målet for modul 1 er at du først  får en grunnleggende forståelse av Evernote og at du så oppretter konto.
1. Les det som står i boka s. 27-31
2. Se video om Evernote (9 minutter)
3. Opprett en konto på Evernote.com
4. Last ned programmet.
Sentrale funksjoner i Evernote er 
organisering  informasjon (notater og  f.eks. nettsider) på en fleksibel måte. Dataene er i "skyen", du kan bruke Evernote  på mobiltelefonen, nettbrett og/eller pc/mac (alt synkroniseres).
5. se video
6. installer "webclipperen" i din nettleser
d. installer Evernote på mobilen din (android eller iPhone hvis du har)

1. Evernote kan du bruke ved hjelp av en nettleser, men du bør også laste programmet ned på harddisken. Det gjør at du kan bruke programmet selv om du ikke er på Internett ( greit f.eks. på prøver og eksamen der du ikke har lov å bruke nettet).

Vi er nesten ferdig, men før vi avslutter skal du først se en liten film  på tre minutter.
a. lage et notat og tagge det
b. dele et notat med en annen i klassen
c. teste og installere Evernote Clearly 

Modul 2


Denne modulen handler om hvordan måter vi kan jobbe mer effektivt når vi sitter foran datamaskinen. Hvis vi hvert tredje minutt  innom Facebook, eller når vi ikke klarer å la være å spille når vi egentlig skulle gjort lekser, har vi et problem, og det er i første omgang ditt og mitt problem. Hva kan vi gjøre med det? Multitasking handler om at vi forsøker å gjøre ulike ting samtidig. 

Noen ganger handler det ikke om å bruke mer tid, men å bruke tida smartere. Da vil det å planlegge på kort og lang sikt være viktig. Jeg anbefaler Google kalender. Har du Mac og eventuelt iPhone, anbefaler jeg iCal som gjør at du kalenderdataene synkronisert over på telefonen.

1.  Les s. 84 - s. 98
2. Svar på undersøkelsen.
3 Se video (4,5 minutt)
4.Gå inn på calendar.google.com - sjekk at du er innlogget på din Google-konto
5. Legg inn prøver for de neste fire ukene, legg inn jobb og fritidsaktiviteter.
6. Sjekk om du kan få kalenderen også inn på telefonen din.
7. (Hvis du har lyst, lest om "superstudentene", hva kan vi lære av dem?)
8. Jeg nevner Wunderlist. Du kan laste ned programmet her for pc eller mac (eller på Apple Store eller Google play hvis du skal ha det som app)



1. Les i boka s. 93-98
2. Se video (varighet 7 minutter)
3. Svar på undersøkelse.
4. Installer og test ut a. StayFocusd (krever at du har nettleserenChrome) eller b. LeechBlock hvis du bruker Firefox
5. Se video (1,5 minutt)
6. Last ned OmmWriter hvis du syntes det så interessant ut på videoen.
(Jeg forutsetter at du har lest s. 97 i boka!)
Pomodoro-teknikken handler altså om å trener på å jobbe fokusert og konsentrert. 
Når jeg jobber med noe kjedelig, setter setter jeg alarmklokken på mobilen på 15 minutter - så forsøker å jeg å konsentrere meg om oppgaven, helt til mobilen ringer. Sitter jeg hjemme, bruker jeg en kjøkkenur jeg har kjøpt på IKEA. Jeg setter gjerne på musikk - og jeg bruker gjerne de samme spillelistene med musikk som jeg vet hjelper meg å konsentrere meg.  Poenget er ikke hvor mye tid vi bruker, spørsmålet er om vi er fokuserte og konsentrerte. Les mer om Pomodoroteknikken her. Hvis du ikke er vant med å jobbe sammenhengende og konsentrert, forsøk med 10 minutters konsentrert jobbing. Når du får mer trening, kan du øke intervallet. 

Modul 3

  • I modul 1 så vi på hvordan organisere informasjon ved hjelp av Evernote. 
  • Utfordringen i dag er ikke at vi har for lite informasjon, men for mye. Hvordan organisere og navigere? Dette hjelper Evernote deg med.
  • Men - det hjelper ikke med smarte verktøy hvis vi ikke øver oss opp på å fokusere. Hvordan håndtere digitale fristelser? Hvordan øve opp konsentrasjonsspennet? Husk effektiv læring forutsetter minst to ting: konsentrasjon og repetisjon.
  • Har du testet ut bruk av rolig klassisk musikk for å få hjelp til å puste roligerere, til å bli mer mottakelig for læring?
  • Hvordan jobbe med kortsiktige og langsiktige mål? Har du gjort deg tanker om digitale planleggingsverktøy som Google Calendar?
  • Før du går videre, logg deg inn på Google calendar (du trenger en Google-konto), legg inn viktige ting som prøver, jobb, trening, andre avtaler.
    1. Les raskt gjennom s. 38-44 i boka.
    2. Se video (varighet: litt over 3 minutter)
    3. Opprett en Google konto hvis du ikke har
    4. Gå til docs.google.com - opprett et dokument
    5. DeDel dokumentet med to i klassen. Skriv sammen.
  • 6. Synes du Dropbox så kjekt ut? Gå hit og opprett konto.
    7. Gå inn på enten samskrive.ndla.no eller piratepad.net.
    8. Se video (varighet: knappe 5 minutter)
    9. Opprett en "etherpad" eller samskrivingsdokument - test det ut med minst to andre elever.
    10. Hva vil du si er fordelen med Etherpad i forhold til Google dokumenter?
    11. Til neste gang, last ned tankekartverktøyet du finner på Xmind.net

Modul 4

Modul 4 handler om flere ting;  tankekart og om presentasjonsverktøy m.m.
1. Jeg anbefaler tankekartprogrammet Xmind. Så start med å laste det ned.
2. Les s. 63-67 i boka.
3. Se video (3,5 minutter)
4. Prøv programmet ut de neste to ukene. Når du har en leselekse i fag som f.eks. geografi, historie, samfunnskunnskap, norsk osv., oppsummer kapitlene/tekstene du har lest ved av Xmind
Delicious er det vi kaller for sosial bokmerking.
1. Les s 31-34 i boka
2. Se video
3. Opprett konto på Delicious
4. Importer bokmerkene/favorittene du har lagret i nettleseren over til Delicious
5. Installer bookmarkleten - det som gjør at du raskt kan lagre nettadresser i Delicious
Twitter er det vi vi kan kalle  for "personlig digitalt lærende nettverk", og det er eksempel på det vi kaller for sosiale medier.
1. Les s. 68-77 i boka
2. Se video (ca 5 minutter)
3. Opprett en konto på Twitter hvis du ikke alt har gjort det.
4. Finn 10 personer du kan tenke deg å følge, legg dem inn.
5. For spesielt interesserte, les om å lage "lister" i Twitter.

torsdag, januar 16, 2014

Skipper Worse og Veiviseren

+
Den digitale skattekista åpner for nye og spennende måter å jobbe på. Akkurat nå ser jeg at NRK har lagt ut Skipper Worse. Det er jo rimelig. Serien er jo vår, vi har betalt den med våre lisenspenger. Nå kan det være at blaserte elever ikke hopper i taket i begeistring over Lasse Kolstad når han sier "Vi kommer sent; hr. Kunsel! Men vi kommer godt."
Men jeg liker uansett materiale som muliggjør fleksible måter å tilrettelegge og organisere undervisningen på.
Tilsvarende har NDLA inngått viktige avtaler med Norgesfilm for å tilgjengeliggjøre filmmateriale. Man kan i tillegg til kortfilmer og filmklipp også se en hel spillefilm. Det er  Veiviseren,  en film som jeg har brukt mye. Den går rett inn i norskfaget og aktualiserer myter og verdier, og den illustrerer også  ulike filmatiske virkemiddel på en særdeles god måte. NDLA har rukket å etablere seg som en viktig leverandør, og de har flinke folk som utvikler og produserer. Imponerende også med Algebra Challenge. Stikkordet er gamification. Mange av oss liker å spille, løse nøtter, konkurrere, oppnå highscore. Jeg har selv hatt en periode der jeg er ganske hekta på Wordfeud. Så jeg håper fylkene skjønner verdien av NDLA videre.
Apropos produksjon - om ca 4 uker kommer den første reine eboka mi:  Norsk på 30 dager. Boka for deg som tar norsk  som privatist. Den jobber jeg iherdig med nå, og den vil bli å få kjøpt på ebok.no. Boka er mest beregnet på privatister, men den vil være interessant for vanlige elever også.