onsdag, februar 27, 2013

Bruk av skjermforelesning

Vg2 i år har vært en utfordring, det skal jeg villig tilstå. Jeg har til tider hatt en opplevelse av å snakke til en "vegg" når jeg forsøker å formidle Vg2-lærestoffet. Noe av det som jeg mener har fungert, er bruk av korte videosekvenser som delvis alternativ til "frontal undervisning". Jeg legger ved eksempel på en slik videosekvens, i dette tilfellet altså om Wergelands Til foraaret. Så får det også for meg være en viss trøst at vi nærmer oss våren!

Til elevene:
Oppkjøring mot muntlig? Du kan jo komme opp i romantikken, og det forventes da at du skal kunne si noe om perioden, om sentrale diktere og om noen tekster. Hva med å lese Til Foraaret (Til våren) av Henrik Wergeland?
Les diktet her, og om diktet her. Her kan du høre diktet opplest. Til slutt: se min korte videokommentar (ca 10 minutter).

fredag, februar 15, 2013

Samsung Chromebook, 1. inntrykk

Inspirert av Bjørn Venn bestilte jeg en Samsung Chromebook, pris fra Amazon er 249 dollar, men de leverer ikke utenfor USA, så man må bruke en tjeneste som f.eks. JetCarrier, man får da en amerikansk adresse (i New Jersey), nyttig hvis man skal ha amerikansk iTunes eller Netflix også. JetCarrier videresender til din norske adresse (dvs. jeg hentet på Obs på Bryne). Fra bestilling til levering brukte de 9 dager. Jeg endte da med å betale 2250 kroner, og hva fikk jeg da? Chromebooken veier omtrent som Macbook Air, har visst nok et veldig godt batteri (jeg har hørt snakk om 7 timer - det vil vise seg), tastaturet er selvsagt amerikansk, men når man har brukt timer daglig de siste 30 årene på tastaturbehandling, spiller ikke det noen rolle, jeg skriver uten å se på tastene uansett. Ved oppsett av maskinen, blir man spurt om hva slags tastaturoppsett man ønsker. Dette er verken windows, mac eller helt linux (selv om operativsystemet visstnok bygger på en linuxkjerne - dette har jeg ikke greie på!).  Konseptet er at man bruker skytjenester, men maskinen har likevel en harddisk på hele 16 gigabyte, men man kan sette inn SD-kort for å øke dette. Konseptet er likevel at man bruker skytjenester. En elev kan likevel skrive  en tekst i Google dokumenter, lagre som word på hardisken og laste opp i læringsplattformen hvis det er poenget. Oppsettet av maskinen tar noen få minutter, man blir spurt om google-konto, og når man så åpner nettleseren, finner man igjen favoritter og snarveier.  Veldig enkelt oppsett. I likhet med iPaden, er det fort gjort å lukke ned eller starte opp maskinen. Hva hvis man ikke har nett? Det gjenstår å prøve hva man da kan bruke maskinen til
Førsteinntrykk: dette er en skikkelig smart maskin som bør være interessant for mange.  Når jeg er ute på kurs har jeg gjerne hatt med meg iPaden, kanskje jeg tar med denne i stedet. Hvordan det er å drifte slike maskiner i et skolemiljø vet jeg for lite til å uttale meg om. Nå er det mange skoler som tester ut nettbrett, jeg håper også noen skoler vil teste ut Chromebooken.
Koble til prosjektor? Ikke testet, men det er en HDMI-utgang. Jeg vil antakelig trenge en overgang mellom vga og hdmi da vga er det jeg stort sett møter på skolene. Utskrift? Det tror jeg er rimelig kronglete, så dette er kanskje i utgangspunktet en nummer 2 maskin. Selv om jeg helst ikke skriver ut, så er det behov for det av og til.

søndag, februar 10, 2013

Hollywood story telling og MOOC

Noe av det som inspirerte meg til å prøve ut nettbasert undervisning  på 90-tallet. var at jeg mente at dette kunne bli en betydningsfull og viktig læringsarena, og jeg ville teste ut hvordan jeg kunne lære, og ut i fra det gjøre meg noen tanker om hvordan mine elever og studenter kunne lære.
Nå er det nye buzz-ordet MOOC, Massive Open Online Courses, og nok en gang tenker jeg at det kan være smart å ta et kurs, og kurset jeg har valgt er kanskje interessant for andre norsklærere også. Kurset heter  The Language of Hollywood: Storytelling, Sound, and Color. Kurset ligger åpent ute, det er gratis, levert via kursplattformen Coursera. Det finnes jo ressurser i bøtter og spann, men her får man læringssressursene modulisert og strukturert. Jeg skal melde videre etterhvert hvordan jeg synes det fungerer!

mandag, februar 04, 2013

Quizlet - en perle!

Jeg har i forrige bloggpost skrytt av Quizlet, og vil gjerne utdype hvorfor jeg synes dette er veldig smart.

  • Det er lett å bruke, det er lett å lage ulike type tester og repetisjonsspørsmål.
  • Det du lager, ligger i utgangspunktet åpent. Andre spansklærere kan bruke mine quizleter, og jeg kan bruke deres. Alt er sortert emnevis. Mye bedre enn å lukke ting inne i læringsplattformen.
  • Bruker en det i flere fag, kan en opprette "klasser" slik at elevene lett kan ha oversikt over det som jeg har laget for dem med tanke på repetisjon osv.
  • Finner en ok quizlet som andre har laget, kan en i utgangspunktet kopiere den og tilpasse den (her er det gi og ta!)
  • Elevene kan velge ulike tilnærminger til quizleten, øving, spillmodus, test osv.
  • Elevene kan lage sine egne quizleter (ofte vil de jo lære mer av det, enn å bruke dem jeg har laget)
  • Quizlet har en mobilapp for iPhone, men foreløpig ikke for  Android. Her kan adroid-brukere imidlertid bruke nettleseren på telefonen. Det er flott med tanke på repetisjon når elevene har ledige minutter. Bildet viser eksempel på bruk av mobilappen.
  • Det er billig - 15 dollar årlig (eventuelt gratis). Betaler man, kan man laste opp egne bilder. Det vil ofte kunne være en fordel.
  • Noen som har erfaringer med noe tilsvarende?